MISTÄ ON HYVÄ ESIMIES TEHTY?

Esimiestyö ja johtaminen on tehtävistä haasteellisimpia ja vastuullisimpia. Varsin usein esimiestyöhön yhdistyy myös asiantuntijuus, jota työryhmä toivoo voivansa hyödyntää.

Vakuutun koko ajan enemmän siitä, että työelämän nopeat ja ennakoimattomat muutokset ovat laittaneet myös esimiestyön erityisen suurennuslasin alle. Tämä on johtanut siihen, että myös johtamisesta on oltava valmis puhumaan työryhmissä sekä johtamiskäytäntöjä on oltava valmis avaamaan.

Työhyvinvoinnin näkökulmasta esimiestyön keskeinen avain on kyky kuunnella omaa työryhmäänsä riittävän herkällä korvalla sekä kyky tarttua työryhmästä nouseviin signaaleihin. Esimiestyö on enenevässä määrin palvelutehtävä, johon kaikista ei ole.

Esimiestyö on erittäin epäitsekästä työtä. Siinä, jos missä, ollaan toisia varten. Keskiössä on asiakas sekä oman työryhmän hyvinvointi. Esimiehen on tärkeää tunnistaa työryhmän sisäiset negatiiviset jännitteet ja tarttua niihin. Tällaisten energiaa vievien jännitteiden purkaminen on lähtökohta laadukkaalle asiakastyölle.

Hyvä esimies huolehtii myös itsestään. Hän varaa riittävästi palautumisaikaa työn rasitteille, hän huolehtii siitä, että hänellä itsellään on myös foorumi, jossa häntä kuullaan ja kuunnellaan, hän haluaa kehittyä ihmisenä ja työntekijänä, hän kestää palautteen ja on valmis antamaan sitä myös toisille.

Hyvä esimies tarvitsee sekä oman esimiehensä että työryhmänsä tuen. On pystyttävä toimimaan ns. avoimilla korteilla. Avoimuus ja luottamus kulkevat käsi kädessä. Ne ovat toimivan yhteistyön lähtökohtana, myös hyvässä esimiestyössä.

Kategoria(t): Ajankohtaista. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.